Children’s stories

Krig är det sorgligaste ord som kommer över mina
darrande läppar. Det är som en ond fågel som aldrig
vilar sig. Det är en dödande fågel som förstör våra hem
och tar vår barndom ifrån oss. Krig är den ondaste av
fåglar, som förvandlar gatorna till floder av blod och
hela världen till ett inferno.
                                                        Maida, 12, från Skopje

 

Jag minns att jag gick hem under ett flyglarm. När jag
kom in i hallen var alla dörrar stängda. Det var mörkt
och jag rörde mig försiktigt och öppnade dörren till
sovrummet. Plötsligt lyste solen på mig.
Genast försvann all sorg och rädsla. Men medan jag
gladde mig åt det, var det som om jag inte hade rätt
att känna en sådan lycka.

                                              Ivan, 13, flykting från Tuzla 

 

Det här är mitt allra värsta minne, djupt inne i
hjärtat… Jag önskar att ingen behövde uppleva det.
Hur kvinnor och barn tas med våld till ett fång-
läger. Jag kan inte få bort bilden ur mitt huvud,
för jag har själv varit med om det.

                                             Mario, 13, från Dubrovnik

 

Från boken “Jag drömmer om fred” från Unicef

____________________________________________________________

0 Responses to “Children’s stories”



  1. Leave a Comment

Leave a Reply

